arrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upcheckfacebooklinkedinorangetalentsearchtwitter Ga naar content
Menu

Column RecyclePro, nr. 3 2023 - Nu nog die grijze inkoper...

In deze tijden is het noodzakelijk voor bedrijven om een groen imago te hebben. Steeds vaker wordt er gekeken naar het totaalpakket van people, planet, profit, ook wel de 3P`s genoemd. Voor een CEO dus ook de taak om duurzaamheid te implementeren in de bedrijfsstrategie. Vaak zie je dit vooral terug in de marketingstrategie. Communicatie over hoe groen een bedrijf is, dat lukt wel. Wat moeilijker is, is de werkelijke implementatie van duurzaamheid op alle niveaus. De goedkoopste oplossingen zijn meestal niet de meest duurzame oplossingen.

Column RecyclePro, nr. 3 2023 - Nu nog die grijze inkoper...

Van lineair naar circulair
De grijze inkoper wordt echter nog beloond op targets, bepaald toen we nog in een lineaire economie waren. Die targets zijn vaak niet aangepast op de circulaire economie waar we versneld naartoe aan het gaan zijn. 

We zien dat de virginprijzen weer, net zoals tijdens corona, extreem laag zijn. Bedrijven die veel gebruik maken van recyclaat, zoals in de landbouw en bouw, produceren vanwege een slechtere economie aanzienlijk minder. Een slechte combi voor de kunststofrecyclers.
Wanneer het economisch moeilijk gaat, zal die grijze inkoper zijn risico’s zo laag mogelijk willen houden en willen ‘scoren’ op zijn targets van profit. Precies wat je niet wil vanuit een duurzaamheidsgedachte. Gelukkig zien we ook veel goede voorbeelden waarbij inkopers de vrijheid hebben om circulaire modellen op te zetten, te pionieren, en niet afgestraft te worden als men eens een fout maakt. Dat is nou eenmaal onderdeel van dit soort processen. 

Wat betekent dit voor de groene CEO?
Uiteindelijk is het aan de CEO om de toon te zetten van het bedrijf. Als de groene CEO werkelijk impact wil maken en niet enkel voor de buitenwereld, dan zal de rest van de organisatie volgen. Juist nu kunnen ze het verschil maken, want recyclers hebben voorraden genoeg om de bestaande klanten te beleveren en nieuwe projecten te starten. Dat was een jaar geleden wel anders. Met alle wet- en regelgeving die op ons afkomt, zal onze business volwassener worden en dan kan je beter nu op die trein stappen dan wanneer er een tekort is. Nu instappen om samen met de recyclers volumes duurzaam te laten groeien. Je kan niet wachten tot 5 voor 12 en dan verwachten dat wij klaar staan met de volumes.
We hebben sterk leiderschap nodig van bedrijven en zouden niet moeten wachten op wet- en regelgeving die duurzaamheid forceert. Spijtig genoeg ziet het er momenteel wel zo uit. De koplopers die vaak al jaren groen bezig zijn hebben bewezen dat het kan, maar onze business kan niet zonder de inzet van de andere bedrijven die de stappen nog moeten zetten. De exponentiële recyclinggroei die nodig is kan alleen gebeuren wanneer er nu actie wordt ondernomen


Arne Herpoele

Directeur Plastic Recycling Nederland & België

Terug naar overzicht
Verder lezen