Voor het realiseren van onze doelstellingen in 2025 en 2030 over het hergebruiken van plastic is uitbreiding van recyclingcapaciteit noodzakelijk. Met de bestaande capaciteit gaan we dat niet realiseren. Meer wet- en regelgeving om plastic aan de bron of achteraf te scheiden ondersteunt de groei van het te recyclen volume, maar stimuleert bedrijven onvoldoende om te investeren in uitbreiding van recyclingcapaciteit.
Column RecyclePro, nr. 2 2023 - Zo gaan we het niet halen!
Een verbod om plastic afval buiten de grenzen van Europa te mogen exporteren draagt daar ook niet aan bij. De drempel om investeringsbeslissingen te kunnen nemen zit aan de output-kant van de recycler. Wie neemt het recyclaat met vaste regelmaat af tegen tarieven die continuïteit geven en investeringen stimuleert. Dat is en blijft helaas nog steeds een grote onzekere factor. Ondanks alle duurzame marketing strategieën blijft de praktijk weerbarstig.
Begin 2022 was er een tekort aan grondstoffen en stegen de prijzen voor primaire grondstoffen tot recordhoogtes. Toen was verkoop van secundaire grondstoffen geen probleem. Een paar maanden later daalde die vraag echter weer en stegen alleen nog de voorraad overzichten van het recyclingbedrijf. Duizenden tonnen recyclaat staan weer te wachten op een order en leggen beslag op werkkapitaal. Kapitaal dat niet kan worden ingezet voor nieuwe investeringen.
Op dit moment zijn er zelfs meerdere plastic recycling bedrijven die de productie naar beneden hebben bijgesteld. Een shift minder per dag, langere weekenden en soms een maand geheel geen productie omdat dat minder cash consequenties heeft dan produceren.
Nog te weinig successen
Duurzaam inkopen door overheden en detailhandel wordt vaak genoemd als oplossing voor dit probleem. Dat klinkt misschien logisch, maar in de praktijk blijkt dit een niet eenvoudige stap te zijn. Zeker niet als het op vrijwillige basis moet worden toegepast. We praten er nu al meer dan tien jaar over en in de praktijk zien we nog weinig successen. Hoogstens een kleine pilot die publicitair leuk scoort, maar qua volume vaak weinig voorstelt.
Verplichting recycled content de oplossing
De echte oplossing ligt in een recycled content verplichting. Het meest effectief is om dit in te voeren op Europees niveau. Echter per land kan je ook al direct de effecten ervan zien. In de UK merken we hoe deze verplichting bijdraagt aan een stabiele afzet tegen de juiste tarieven. De voorbereiding kost niet veel tijd, maar vraagt om daadkrachtig politiek leiderschap op nationaal en Europees niveau. De markt pakt het daarna wel verder op.
Laat de recyclers onderling met elkaar concurreren en niet met de tarieven voor primaire grondstoffen. Deze worden sterk beïnvloed door (politieke) beslissingen ergens op de wereld, met als effect een veranderende vraag en aanbod verhouding of een hoger of lager basis grondstof tarief.
Snel iets gebeuren
Als we onze doelstellingen willen halen in 2025 en 2030 zal er snel iets moeten gebeuren. Anders blijft het nog jaren op het huidige niveau, wat ver achterblijft op de gestelde doelen.
Ton van der Giessen
CEO Van Werven