Geen export van plastic afval meer buiten de Europese Unie. Dat is het plan van het Europees parlement. Een belangrijke stap vooruit als je denkt aan de vele tonnen plastic uit Europese landen die elders op wereld op stortplaatsen worden teruggevonden. Maar dan luidt de vraag: wat gaat er met dit plastic afval gebeuren binnen de EU?
Column RecyclePro, nr. 1 - 2023 Verbod op export plastic afval
Geen export van plastic afval meer buiten de Europese Unie. Dat is het plan van het Europees parlement. Een belangrijke stap vooruit als je denkt aan de vele tonnen plastic uit Europese landen die elders op wereld op stortplaatsen worden teruggevonden. Maar dan luidt de vraag: wat gaat er met dit plastic afval gebeuren binnen de EU?
Wellicht helpt een symbolische vergelijking. Stel je voor: een auto heeft maar één wiel. Het ziet er van bovenaf prachtig en snel uit, maar hij komt in werkelijkheid niets vooruit. Helaas ervaren we dit binnen de wereld van plastic recycling maar al te vaak. Met het exportverbod hangen we er als het ware een tweede wiel aan. Als beide wielen aan dezelfde kant worden bevestigd lijkt het probleem vanuit dat perspectief opgelost. Echter komen we nog steeds geen meter verder. Als we het probleem echt willen oplossen, dan zijn er nog twee extra wielen nodig. Een derde wiel dat stuurt op de afzet van recyclaat met de naam ‘Recycled Content’. Daarnaast een vierde wiel dat er voor zorgt dat recyclaat wordt gezien als een grondstof en niet meer als afval. Een ‘einde afval-wiel’ dus voor plastic recyclaat. Deze past prachtig op de achteras en dan kunnen we pas écht gas geven!
Tijd voor verandering
Het probleem is alleen dat er vooral veel wordt nagedacht en gesproken over die complete wielenset. Maar er komt pas echt verandering als die spreekwoordelijke wielen worden gemonteerd. En daarvoor moet de auto aan alle kanten onder handen genomen worden.
Laten we voorkomen dat we het plastic afval binnen de EU op stortplaatsen en bij de verbrandingsoven terugvinden, omdat er geen recycling capaciteit is. Hier moet nog veel in geïnvesteerd worden. Maar niemand investeert in een nieuwe auto zonder complete wielenset. Daar kun je beter mee wachten totdat alle vier de wielen er direct bijgeleverd kunnen worden.
Peter Brughmans
Consultant